23 December, 2010

خواطر كحولية


إنتهيت مؤخراً من عمل فني مع المخرج عمرو الطوخي، بُذلت فيه جهود كبيرة، وفكرة مبدعة كنت ومازلت متحمس لها كثيراً. في الدرجة الأولى تم تنفيذ هذا العمل ليكون جزء من معرض صني للفنون، لكن حدث وأن هذه الفكرة لم تر النور في المعرض عندما علمنا بالصدفة أنّ المعرض سيقدم المشروبات الكحولية، فكانت ردة فعلنا التلقائية هي الإنسحاب. تهافتت الردود بغزارة عندما كتبت وسائل الإعلام، الشيء الذي لم أتوقع أن يحدث لمجرد طرح موضوع مثل الكحول، الذي أثار عدة إفرازات غير متوقعة، وتمّ تحويله من البعض ليتخذ الاتجاه الديني، وتم ربطه من آخرين بالتحرر أو التخلّف، وبطبيعة الحال غالبية الردود كانت من أشخاص يتناولون الكحول

وصدقاً أنا لم أتأثر بأي شيء لأن موقفى دائماً ثابت في هذا الموضوع، لكن الظاهر أنّ متناوليين الكحول، قد تجاهلوا تماماً تفاصيل الموقف لمجرد قرائة كلمة "كحول" ولم يتذكر أحدهم أنني فضلت الانسحاب لأنني لا أرغب أن تكون الكحول جزء من مشروعي، وأن إدارة المعرض لم تعلمنا ذلك بالمقام الأول، وتم نسيان أنها موجودة من حولي في كل مطعم ومتجر وجلسة. هذا الوجود للكحول، وكونها متاحة قانونياً، لم ولن يغير أي شيء بالنسبة لي، فأنا لا أتناولها ولا أحبها. هل تعتقد أن إسمي (محمد) وديانتي (الإسلام) هما السبب؟ لو كان إسمي (ماثيو) وديانتي هي (المسيحية) هل سيكون لديك نفس الانطباع؟

ماثيو هو صديق أمريكي، يعيش متجولا في أوروبا. هو أيضا لا يحب الكحول، ويتفق معي تماما في الأسباب... ولكن لماذا في معظم الأحيان أواجه تعصب وغضب شديدين من اي شخص في بلدنا، أو حتى عربي، يتناول الكحول، عندما اقول له انني لا احبها، او عندما يفاجئ بأن عملي في المجال الابداعي ولا اشربها؟ غريب مع انني ابدي رايي فقط بسائل مصنّع، وليس بشخصه أو ديانتة أو هويتة؟ نفس الرأي أبديه في فرنسا لشخص آخر، استيقظ من سكرته، وسألني لماذا لا أشرب؟ جاوبته، فابتسم بحسره وقال: أنت محظوظ جداً. ماثيو أيضا يبدي نفس الرأي لكريستين اللتي تشرب كثيراً، هي تجاوب: لديك الحرية بأن تقول ذلك، لكن انا لن أقلع عن الشرب! هو يحب كريستين لأنها صديقته المقربة، و قد تعرضت لوعكات صحية بسبب شرب الكحول، مع العلم أنه غير متدين على الإطلاق

حقيقةً أنا أشعر بالغيرة من ماثيو وكريستين والشخص الفرنسي، لأنني مدرك تماماً أنني لا أستطيع أن أحصل على مساحة من الحرية لأعبر عن رأيي هنا في بلدي، فأين هي حريتي عندما ابدي رأيي لشخص يتناول الكحول، فيهاجمني وكأنني شتمت ابوه وامه وعقيدته! انا لست إلهاً أو رقيبا على أي أحد، قريباً كان أو بعيد، فليشرب من يشرب، لكن دعوني أعبّر عن رأيي، لماذا الهجوم؟

الكحول بالنسبة لي سائل مخدّر، أنا لا احب المخدرّات، لا احب التدخين، أكره كل شيء يجعل الانسان ذليلاً لسلعة، مدمناً عليها. الانسان بالنسبة لي شيء مقدّس، كريم وكرامة، أين هي الكرامة عندما أذل نفسي لكأساً أو سيجارة؟ نعم أعترف بأن أجندة تجّار الكحول نجحت تماماً عبر التاريخ في نسج أهميتها للحياة وللأحلام السعيدة، ونجحوا بأن يجعلو كثير من الناس تحترق بنيران شهوتها عندما يأتي أوانها، حتى يضمنوا ملياراتهم، بل ونجحوا أيضاً في نشر مقولة أن بعض المشروبات الكحولية صحية، مثل أنً البيرة مفيدة جدا، والنبيذ ممتاز للقلب، وليس ماء الشعير في البيرة أو الخل في النبيذ هما المفيدان

شعرت بالخجل عندما قال لي أحد الأصدقاء الإسبانيين في زيارته لعمّان: سافرت العالم ولم أجد في حياتي ناس يتعاملون مع الكحول ويسيئون استعمالها مثل الأردنيون واللبنانيون

الكحول بالنسبة لي فقط منتج إستهلاكي لا اتناوله ولا أُحبه ، هل تعتقد أن موقفي هذا يخدش الحياء أو المعتقدات؟ هل الكحول هي معيار للثقافة والحرية والعقل المتفتح؟ وهل اصبح تقييم الناس لدى البعض مبني على شربها او عدمه؟

هل يجب أن أسكر وأستيقظ إنساناً محبطاً أكره الحياة وأكره نفسي، وأظل كئيب على الأقل لمدة 30 ساعة، لا أستطيع أن أستحمل صداعا أو ضوء الشمس؟ وفي حال كنت مدمنا على الكحول، لربما سأكون إنسان ضائع بلا هدف في الحياة، ألقي بفشلي على الظروف وأعتقد أن حظي سيء. لم أفكر بأي إساءة وجهتها لأي شخص، أو بسر صديق أفشيته من أول كأس، بعد أن أعطاني كل ثقته، فأنا لا أذكر اي شيء حصل، ولم أفكر بالشخص الذي أحبه؟ أو ربما بالزوجة اللتي ضربتها أو خنتها دون وعي؟ أو حتى قتلتها؟ ام انني قد أستيقظ مشوّه في حادث سياّرة أو حتى لا أستيقظ للأبد؟ أو ربما لا أتذكر بأننني كنت أتبول كل 10 دقائق في اي مكان كان وأمام أي شخص حتى لا تنفجر مثانتي! أو أنني تقيأت أكثر من مرة وتقززّ كل من حولي. أو لربما نسيت أن أصور نفسي بالفيديو لأشاهد شخصا لا يستطيع أن يدرك كلماته الغير مفهومة أو حتى يستطيع أن يرقص على إيقاع الموسيقى

لن يجبرني أحد أن أضر جسدي وجيبي ومن أُحب! وسيقول البعض أن الشرب الكثير هو السبب، وليس القليل؟ ولماذا يجب علي يا صديقي، يا متديّن أو غير متديّن، أن أقبل الكحول اللتي تأتي بكل ذلك، القليل منها أو الكثير؟

21 comments:

Diana Rayan said...

lovely!

Rima said...

Mohammad,I agree with everything you said.. Alcohol, to me, is a disease.. It kills a person no matter how mush he/she drinks.. It only makes you feel sick , nasty and it rips money out of your pocket, for something unworthy..

Unfortunately, like you said, there are some Arabs, who drink, stand firmly to support their drinking, and I tell you it's because of their weakness in front of it.. Believe me, if they were strong- willed human beings, they won't let something as nasty as alcohol take control of them and of their lives..
Don't let anyone make you feel bad about what you believe in, just ignore them and stand firmly in what you believe in..
We are so proud of you cousin, and insha'allah someday hopefully, people will understand how bad alcohol is to their health..

Anonymous said...

Shu hal 7aki el fadi ya zalameh ma fi a7la menn el ku7ool, o kull elli 7akiatoh ketheb

Anonymous said...

لساتك عامل دراما. كل اللي بتعملة هذا يا محمد عشان تروج لحالك وانتا اصلا واحد ***. لا بدنا فنك ولا الكلام الفاضي تبعك

Rasheed Roussan said...

I am proud of you Qaq :-) God bless you :-) Contrary to many artists in this country, you are a man of values and ethics.

Zenah said...

To tell you the truth, I salute you for your rigid principle. The only thing I don't agree with however, is your sentence that you don't think alcohol is associated with a race or a religion, because it actually is. Drinking alcohol is actually not something our traditions -after Quraish disappeared- have embraced. The thing, that infuriates me, and what I think you kind of hinted on but didn't convey very accurately by the anecdote of your Spanish friend hinting on Lebanese and Jordanian people drinking insanely, is the fact that the Arab world has become so retarded, it has succumbed to becoming caught up on the illusion of freedom, and liberation, without realizing that in the process they have stumbled upon everything that makes them deviate from their traditions, culture, religion and everything that if they had stood by, they would become better people, and better yet, more liberated from every angle. Political and social. What has drinking gotten them? Nothing. It has gotten them nothing but the mere thought that they have something in common with the west. A thought that has somehow taken over the world in many shapes and forms. Another form would be the girls that are lugging around their $3000 Louis Vuitton bags when there are people in Jarash and God knows where starving all over. It's not alcohol that is the problem, if we actually were people that drink as a basis of our everyday lives. It's the motive, that drives people, especially Muslims to drink that should worry us. Forget about getting killed, and hurting the people you love, and all of that. What's most important, is being true to your self. If you were, if we all were, all of these modern day problems would not manifest themselves. Before we start drinking, and imposing another problem to solve on the already deformed society, we should fix the root problems, like family degradation, honor crimes, poverty, gender prejudice before drinking them all away and adding the drinking to the list of problems to get solved. My God, this Arab world infuriates me.

Nadine Toukan said...

I've been very disturbed by this story since I first heard about it.

Mohammad, Rasheed, Amr - I respect your choice not to associate your work with alcohol. It's your right and nothing wrong with that at all. I do not understand why you have chosen to make judgment on others though. I find it strange that you expect tolerance from others for your own choices, but are not willing to do the same.

1. The event is free to make a choice if they want to serve alcohol or not.

2. Since your stand is to not associate with alcohol related activities, that should be one of your top questions asked when you start engaging in a new activity. If alcohol is associated, say you don't want to participate because of that. End of story. No drama. Respect to all.

3. What if the event did not serve alcohol, but half the people gathered at the bar across the street for a drink before coming to your screening?

4. Do any of your friends or colleagues drink? Have you ever been in a gathering where your work or art was part of the discussion and one of them was drinking?

5. If a client comes to you with a design job that gets you excited. You guys get along, agree to work together and move forward. On the day of one of your meeting to review the draft of the work, he asks you to meet him at his house instead of office. You go there and find your client in his home office with a glass of wine on his desk, which he continues sipping while going over the work you've done which he loves.
What do you do?

I hope we can keep the dialog alive on this subject and other similar ones, as I feel the true issue here is not alcohol, but profound and complex challenges about diversity, respect, integration, individualism, and public discourse that are aching to be addressed in a wide public scope.

Once we're done with that conversation, we might find space to chat about some art.

Anonymous said...

it is not alcohol mohammed, amr, rasheed! with or without, it is the way how you introduced yourself :)

i enjoy exhibitions not applied promotions.

regards

Haitham هيثم Al-Sheeshany الشيشاني said...

أحييك

Priapus said...

المشكلة ليست في الكحول يا أخي بل في من يتناولنها. على الرغم من أني أحترم اختيارك الا انني اعتقد انك بالغت بعض الشيء! أنا أيضا أشعر ان طريقة تعامل الأردنيين مع الكحول مقززة! ولكن هذا الحال عند كل من يخرج من ضيق الحرمان فيقع في مصيدة الهجانة! عقد الكبت من الصعب حلها ولكن المبالغة في الرد تعادل المبالغة في سوء التصرف.

Dareen said...

i say mesh mestahleh kol had. u dont like it, dont drink it! full stop.
But it's ur blog after all ur area to write whatever

Rashed said...

:-)
BRAVO!

Asila said...

You have all the right in your aversion, and to those who disagree, it’s their problem.

We need to remind ourselves that money talks. For the silent majority who do not take alcohol themselves but have no problem endorsing alcohol serving facilities I say, put your money where your principles are.

If you do mind your teens spending a happy hour where you dined the night before, close it down.

Yes you can.

Anonymous said...

Even I'm against alcohol, but what you have said is only an advertisement for your self you don't really mean it, and you accused alcohol drinkers with bad things and it's their own choice you don't have the right to judge any one..
It's obvious that you just want to make publicity..
I don't have any respect for you nay more

Happy Drinker said...

very badly said, the blogger is a drama mama, and so detached from reality and almost demonizing drinkers just like the typical member of our society which strips drinkers from any shred of moral values. Drinkers are addicts!!! no self confidence!!! wife beater and killer!!! wow, seriously?!!!!
Alcohol doesn't make a person open minded, but judgmental values makes a person closed minded, like your self and the rest of our conservative society.
And let me end with this, alcohol is not the root of all evil as you try to depict it, rather faith and religion is the root of all evil, I wonder how many are killed on the hands of drinkers compared to how many are killed on the hands of believers during the course of history.
I love drinking because it is delicious (I love its taste) it makes me more relaxed and happier after a stressful day at work (which is almost everyday) makes me more in tune with music and people, so no its not "alcohol sellers agenda conspiracy theory"
Nothing tastes better than a beer with a cigaret, Cheers.

Anonymous said...

http://www.shababjo.net/
أنت حر .. لك مطلق الحرية .. ولهم مطلق التعصب والتفكير الضيّق ..
دائما ما نواجه مواقف كهذه .. نحن نتفنن بترك الموضوع ولبه للحديث في أشياء جانبية .. أنا لا احب هذا فلماذا لا تقبلني كما أنا وتأخذ الموضوع بموضوعية .. هذا ما نريده

نشكر قلمك

Anonymous said...

Amazing.. Truely amazing :) thank God we still have people like you in our society.. Thank you for being who you are, a great man indeed :)))

Anonymous said...

Dear Mohammad, i'm anctious (not sure of the dectation !!) to see your project keep me informed

Anonymous said...

if alcohol is just a chemical drink that's made by man, and that it's not a person or an issue then why are you making such a big deal out of it, you are contradicting yourself

Hanan Alomari said...

أعجبني ما قلته عن كرامة الإنسان وعدم تعلقه بشيء يهينه وينتقص من كرامته،الأسلوب رائع ومقنع حتى من وجهة نظر بعيدة عن الدين فالناس أصبحت تعتبر الدين عائق للتقدم فجميل أن نواجههم بالحقائق المجردة ونرد عليهم بالعقل ثم إن الشخص المتدين لا يحتاج من يشرح له أضرار الكحول أو غيرها لأنها مبدأ مرفوض لديه.

Anonymous said...

O yeah that is smart. Alcohol is bad for society is it? Lets list the countries where drinking is allowed..South America, North America, Europe, Japan, Southeast Asia...retarded societies right? Now lets list the countries that don't allow drinking..Saudi Arabia, Afghanistan, Libya, Somalia, Sudan the eptiome of enlightened societies?Maybe its time to start thinking with your brains instead of narrow religious reactions..religious fundamentalists have destroyed this world, in all sides, while its those who drink who actually bring the human race hope...