08 March, 2007

من برّه رخام، ومن جوّه سخام


لفت نظري مؤخراً تناول الأخبار المحليه بشكل كبير لمشروع تطوير مدينة عمّان، والذي يهدف لتغيير إضافي و جذري، بحيث تكثر المباني العاليه والشوارع الواسعه و و و... يا سلام يا سلام... طيب ليش لأ! أنا من مشجعين هذا التطوّر، لأنه يفتح أبواب الإستثمار ويزيد من خيارات العمل والترفيه...بل قد يزيدني سعاده، لأني بالرغم من حبي لعمّان، إلا أنني أجدها أكثر مدن العالم بهاتةً من ناحية الألوان والمنظر العام، الذي لا يتحسّن إلاّ بعد غروب الشمس وإنارة المصابيح، ليكون ذلك بديلاً عن عدم وجود أي لون أو مجرى ماء أو حتى مساحات خضراء! وإذا إستثنينا بعض المناطق القديمه مثل جبل عمّان، جبل اللويبده ووسط البلد( المناطق المفضله لدي)، نجد أنَ عمَان مدينه لا تحمل هويه أو طابع خاص، لذلك، فليكن هذا المشروع أملاً جديداً للتحسين، بس يا ريت هالمره من غير ما يطلع على رووسنا ويزيد الضرائب أكثر ونشحد بالشوارع علشان كمن عماره وشارع... عالعموم... السؤال هو: هل فعلاً وصل أهل عمّان إلى مرحلة تطوير أخلاقي يستحقون فيها كل هذا التطوير العمراني؟

فلنأخذ شوارع البلد مثلاً، فإذا كانت القياده هي أخلاق السائق! إذن ما هو رأيكم بأخلاق الشعب؟ إلى متى سوف يستمر هذا البطش والإجرام في قيادة السيارات؟ أي حتى لمّا أمشي على أقصى اليمين مش خالص! كل حدا مستعجل و بضويي عالي، والله إني بحس حالي في غابة حيوانات متوحشه لمّا أسوق، وقد تكون فعلاً كذلك، وإلاّ ما رأينا كل هذه الوفيات بسبب حوادث السير... يكفي سائقين الشاحنات والقلابات، فهم مجرمون حقيقيون، متواهمون بأنهم يقودون درجات هوائيه تسير بخف الريشه، ليلقوا بالحجاره والرمل وكل شيء على متن مراكبهم، دون الإكتراث لسرعتهم ولأرواح الآخرين. ويا سلام على الزباله، ولاّ قُمع السيجاره، اللي فجأه بتلاقيهم طاروا من شبابيك السيارات، وصاروا بنص خلقتك.

وعلى سيرة الزباله، هل تعلم أن عمّان تعتبر من المدن النظيفه على مستوى العالم؟ ولكن ليس لأن الشعب يحافظ على النظافه، وإنما لأنها تحوي أكبر عدد عمّال نظافه، كنسبه وتناسب! وما أكثر من يمشون في الشارع وهم يبسُقون ويمخطون كالبهائم! وكمان على سيرة السيجاره، فغالبية الشعب الأردني المدخن، وللأسف، لم يصل بعد إالى درجه من الإدراك لما يفعله من إيذاء الآخرين، فتجد الزائر في عقر بيتك يشعل سيجارته بكل ثقه، ليعطيك جرعه سرطانيه محترمه، تُضاف إلى جرعات حياتنا وأطعمتنا الملوثه والمسرطنه، أو تجد شخصاً في متجر أو شركه ينفخ دُخانه بوجهك وبكل وقاحه، حتى لو كانت إشارة ممنوع التدخين معلقه فوق رأسه.

وبما أننا نتحدث عن تطوّر عمراني، فما رأيكم بتطور مجتمعنا بالمقابل؟ للأسف، برأيي أن المجتمع الأردني أصبح مجتمع إستهلاكي بحت‘ فالفقير فيه لا يفكر إلاّ بعبىء الحياة الصعبه التي يمر بها‘ فهو يريد أن يدفع الفواتير، ويُطعم أولاده لقمة الخبز، ويا رب الستر. أمّا متوسط الحال، فهو يركض لاهثاً لتسديد فواتير ال"كردت كارد" والقروض البنكيه، وقد يلبس ثوب مش ثوبه ليُجاري الغني والمقتدر، الذي يفكر بما هو أهم من ذلك بكثير! فمن حين لآخر لا بد من موبايل جديد ومتطور أكثر من أجهزة الآخرين، ولا بدّ من أحدث موديلات السيارات علشان "العرط والخرط"، ولا بدّ من لبس كل ما هو ملفت وأنيق... كل همهم هو قشرتهم الخارجيه وتلميع الأحذيه، والنتيجه هي عقول فارغه لا تفقه شيء، إلاّ بمحيطهم المنغلق حول النفاق وأولويات سخيفه ... كل ذلك من أجل الماده والسيطره وحب الذات... أين هو العلم؟ أين هو الدين؟ أين هي المكاتب والكتب؟ للأسف قد يكون كل الحق مع غولدامائير عندما قالت: أنا لا أخاف من العرب، فإنهم لا يقرأوا، وإذا قرأوا لن يفهموا.

ويا سلام على خدمات ما بعد البيع، حتى في أكبر الشركات مكانةً، والغش والنفاق والسرقات، والإغتلاسات وغسيل الأموال، وهضم حقوق موظف القطاع الخاص، ومص دمّه إلى آخر رمق، وأذى الجار لجاره، والتحرشات والمعاكسات، وعمل كل ما يمكن عمله لإرضاء الشهوات الجنسيه الحيوانيه... وفقط في هذه اللحظة إكتشفت أن قائمة التخلّف في المجتمع الأردني طويله جداً، لا أستطيع سردها الآن، لكن أتمنى من كل شخص قرأ هذا الكلام، أن لا يهز رأسه ويقول: آه والله معاه حق! فلا بدّ أن تحدد موقعك من كل ما ذُكر، وأن تعمل جاهداً على إصلاح نفسك لتسمو إلى درجه جيده من الأخلاق ، حتى تستطيع على الأقل أن تُبرَر سبب وجودك في مدينه قد تكون متطوّره على المدى القريب. أما من يعتبرني سلبياَ بسبب ما كتبته، فليكن ذلك في حال كانت السلبيه هي سرد لوقائع نعيشها في كل ثانيه

كان والدي، رحمه الله، يقول لي دائماً: إبني بشر ولا تبني حجر! والله مش شايفلك إلا حجر مبني وتأخُر فكري وأخلاقي مش طبيعي، وهذا هو "السخام" بحد ذاته

23 comments:

Anonymous said...

very true... Respect my friend...

Amani said...

Finally, someone says something about it...
I believe that people in this country are raised to be selfish, and that's where all the problems rise from: in driving, in parking, at work, etc...
People are not raised to think of their society and how to give back. People work to earn money and not to build their society and be an effective part in it...

We are only consumers with no brains, and if you use our brains we use them for our own self good...
We die to show off with what we can't afford!!! Why don't we start showing off with what we can give to make this country have a better future.
People complain about being poor, when they really dont work, they just want to take and not give back!!!

Most foreigners after visiting our country say that we have a fortune but we don't deserve it.
I wish our people would wake up and stop being selfish, because we have a bigger thing to think of, thats our country, let us be civilized and clean.. LET US BE HUMANS, LET US GIVE OUR SOCIETY BACK, LET US FIX LIFE HERE, LET US STOP THIS SHOWING OFF SICKNESS.


Thank you Mohammad for this so true article...

Ali said...

طيب ليش كل هالكابة!!!
أنا شايفك ما شاء الله انسان كتييير متفائل, اسف متشائم

Anonymous said...

dude, so i took a vacation to lyon, a perfectly clean, nice city, where people dont YELL when they speak and realize talking is a perfect form of communication. lyon is a bike friendly city, actually you can borrow a bike for 30 minutes for free (from bike stations) and use it then return it to another bike station. the buildings and clean colorful and tastful and super artsy. everything is toned down. no crazy huge title stupid advertising and honestly; people are NOT BLIND; we all can read type if it is small, god advertising people in jordan need to be forbidden to use big type for no reason; bigger is not better. anyway; the second day here, i started comparing lyon to amman and i seriously started getting super depressed. all ammanites do is buy more and more and more things they dont need and get dumber and dumber by the second. it is so damn depressing. anyway, do i need to remind you how much i like your blog? keep on blogging and see you when i get back. south of france is next; then paris. yeah baby

raed said...

I've never read an expressive post as strong as this one, what a great Job! this is exactly what i have in mind about Amman, but i don't have the skill to write it out, thank you Mo for a wonderful usual posts.

Amani said...

Ali, I dont think that Mohammad is being "Pessimistic", he is addressing a problem for a hope that people will listen, but your attitude gives no hope, though I hope that the others are not like you, hope people will start facing our problem.

Anonymous said...

actually i was just beaginig to think that i'm the only one who sees this !! , i face alot of such things every day that sometimes i it just feels like suffocating , and it seems that such behaviours has become for granted to people that no one even is stopping to notice , thanks alot for raising this issue i hope that it would make a differnce .

The Observer said...

That was a fun read. You make some good points, and yes unfortunatly many people in our beloved city still behave like this.

Hope things would be better with the up coming generation :P

Alaa Taleb said...

والله يا محمد انك اصبت كبد الحقيقة انا مش متشائم بس ليش هيك بصير ؟؟؟
للاسف الماده طغت على الروح على الفن ... وعلى الثفاقة ... شايفلك يا اخوي العمالاات العالية راح توخد هوانا اللي بنتنفسه ... خايف تكون ضاعت احلامنا !!! الف رحمة و نور تنزل على قبر والدك ... لا بل والدنا
ابدعت
علاء

Bushra said...

very nice article.

You are so right. Being a person who is RAQEEEE is
being a noble clean honest person, not just fancy
materialistic exterior phony.

I wish everyone knew that!

manal yusuf said...

well said Moh'd

Usama said...

Mohammad i was checking khobbezeh every day waiting for a new post, what a come back! i loved your way in writing about Amman, you're such a great writer, smartly expressing exactly what's going on in this city that i hate, ya3tik el3afyeh ya rab :)

mohammad said...

Thank you very much People, appreciate it :-)

سقف said...

للأسف كل ما قلته كان في الصميم، وأحب فقط أن أذكر وجهة نظر سبق وسمعتها عن التصرف الغريب لكثير من سائقي السيارات في عمان الحبيبة، لماذا عندما نجلس خلف مقودالسيارة نتقمص شخصية مغايرة تماما للتي كنا عليها ونحن نمشي على أرجلنا؟ قد يستحيل أن ترى شخص ما يزاحمك لدخول أحد المتاجر كما يفعل هو نفسه عند دخوله الدوار السابع على سبيل المثال!هل السيارة أداة تخفّي؟ أم درع حماية من الوحوش الضارية؟ هل نحتاج إلى سيارات شفافة لكي نخجل من أنفسنا ونتحلى بأخلاق حميدة؟
وفي الختام أحب أن أشكر خبيزة على المواضيع الشيقة ونريد المزيد

Amgad said...

EL salam 3alkom Dear Mohammed
when i was reading your wonderful post i was very sad because i thought AMMAN is a beautiful city and very modernized and nice as all tje people i knew went there said so OF COURSE the are speaking from the point of view of someone whon haas been living all his or her life in "EL QAHIRRA" which has the worst traffic in the world and the most polluted atmosphere and i'm achamed to say so but most the people here have a very bad manners and always on the edge and burst in anger and violence AND i really hope that AMMAN would change to a better city both in people and buildings as i really lost hope in my beloved CAIRO and you can put on some tips on how to control our worse side and always train our better side to be our only side

EL salam 7'etam
keep o khobbeizing

Mala2e6 said...

و الله اللي عم بيصير بموت خوف
لمين كل هالمولات و هالبنايات
و الشقق
كل يوم مول جديد لا و موضة الابراج

يسعد الله صار عنا ابراج

بتعرف بحزن عالناس اللي مش لاقيين ياكلو و بيجو على هالمحلات بيجيبو الاولاد..يتفرجو بس

طبعا ما بقدرو يشتروا

رحت على كارفور اخيرا

قلت اشوف شو هاللي بقولو عنه
ولا امم امم
انس ناس

مين هدول؟ انا ما قابلت شخص واحد بعرفه من هالالوف

و اللي ماشي حامل معة ورقة التنزيلات اللي اجت مع الجريدة و بسأل عن الاغراض واحد واحد..بس اللي عالورقة
لانه هيك عامل حسابه

يرحم ايام ابو صبحي الدكنجي و ايام الحسبة و سوق الخضرا

بعرف يمكن اللي بقولو ما اله دخل باللي كتبته انت كتير, بس جاي عبالي افش قلبي معك

انا شخصيا عملت اللي علي متل ما انت طلبت و صرت اهدي السواقة شوي و احاول ما انزل افتح راس شوفير التاكسي اللي صف فجاة عالكوربة قدامي

(عمري ما فتحت راس حدا بس ..مرة من نفسي

هشام said...

أتيحت لي الفرصة أن أتطلع على ما يجوب بخاطرك وطلعت بنتيجة أن كل ما كتبته صحيح، وعندي إضافات كثيرة سنتحدث بها عندما نلتقي، وبالرغم من كل ذلك فأنا من عشّاق مدينة عمان الكثيرين

الله يسامح كل الناس، كل العواصم سيئة لكن عمّان أحسن الموجود

From Hisham to Whom it May Concern said...

"Some people bring happiness wherever they go, and some people bring happiness whenever they go"

Everyone should decide, before the others decide for them.

Anonymous said...

كم أحترم عقلك وتفكيرك يا محمد، مع أنك كنت هجومي بعض الشيء،إلا أنّ المنطق وطريقة العرض كانتا مقنعتان لدرجة أنني فعلاً قمت بالتوقف والتأمل بوضعنا المزري لأجد أن كل ما قلته هو الصحيح، وأننا يجب أن، نتبدل ونتغير وإلا فإلى الهاويه. أحييك على مدونتك المميزه عن الجميع بالنوعيه وليست بالكم، وأحييك على أسلوبك الشيق بالعربيه كان أو بالإنجليزيه والذي جعلني أحد زوارك الدائمين

Butterfly said...

لا يوجد فارق بين ما يحدث عندكم وعندنا في البحرين، أعتقد بأنه تخلف عربي أكثر مما هو تخلف محلي

A.D said...

Salam alaikoum ....
Honestly wal hamdolila... , i found your homepage by luck today.
w im so astonishingly happy to find such as a beleiver,motivated talented ambitious person as you are !!! Away from shallowness writing " REALITY "

ONCE I READ " WHAT WE ALL SEE DOWN THE SREETS , REALITY WITHOUT ANY HESITATION.


Unfortunately, what you have posted recently is so damn true. Im not writing to assure that,coz you allready know! But truly since i got back to Amman " 3 yrs ago", and im in continues shock everyday !!!
it begins with the wide importing and huge opennings of brands, malls and BARS !!!!!!!!!!
Obviously, that brainwashed " our "
1) Ladies
2) Teenagers
*Women!!!!!!! WHOM WE ALL RELY ON

Im not sure if im able to express whats really inside!
But i ve been studying in the uk, living there has changed me. Taught me how to value the deen"religion", OUR values, our principles, our families our country our ethics ,ourselves!!!

development!!!! How???
hOW,when we still throw garbage out of the vehicles !!!! on very clean roads , for those most respectable men to clean up !!!

How ???? when men wont move thier eyes even on a decent mOdest lADIES "mo7ajabeh" even if she WAS covered up!

How ???? when girls loose their ethics & think everything they do "freely" is Totally right & intelligent ؟؟؟

How?
with the rapid changes of standards ???? Even standards !!!

How when Selfishness arises down the streets and we all see that with our naked eyes!!
بالعربي عينك عينك و النفاق الاجتماعي الواضح!!! الذي اصبح مثل القطر على الكنافه"

How @!@!@@@@ Im still wondering.
Are we blinds.

Or am I just frustrating regarding THE so- called development?

With my warm regards, respect and most of all " appreciation " for those who think simillar !
وذلك أضعف الايمان
W Allah Al mosta3aaaan.
salam.
A.D
24- female- Amman

Anonymous said...

أنت لست متشائم انت تسرد الواقع الذي تعيشه ولكن ما لا تعرفه يا محمد انك تعيش في نعيم فإن كنت ترى عمان أكثر مدن العالم بهاتةً من ناحية الألوان والمنظرفإني أدعوك لزيارة أي مدينة من مدن السعودية الشقيقة فنحن المغتربون أقدر الناس على تمييزالنعم التي لا تشعر انت بها يا من تسكن في بلدك وتنعم بألوانها. يكفي أن تنظر لصورتك في أعلى هذه الصفحة لتفهم قصدي فأنا أحسدك على كل ورقة حشيش تقف عليها.
على الأقل أنت بإمكانك أن تنعم بشارع نظيف بالرغم من عدم محافظة الشعب على النظافه، بإمكانك أن تشفي غليلك عندما ترى شرطي السير يخالف من قطع إشارة حمراء فهناك من يحاول على الأقل أن يضبط أخلاق السائق.
فلتعلم أنك لن تجد هذا في كل مكان.. أنت في نعيم.
ولكنني أشاركك الرأي بأننا أحيانا لا نستحق هذه النعم لأنه الغلط فينا مش بأي شيء تاني
(إن الله لا يغير بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم) صدق الله العظيم.
فأنا لا أفهم إصرارنا على تحميل العالم مسؤولية أخطائنا ..فلنتغيرنحن أولاً.. لنستطيع أن نغير عالمنا.

سوسن الشاهد

Ala'a Abu Arida said...

يعطيك العافية